søndag 9. mai 2010

"In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is." Yogi Berra

Skoleovertakelsen er nå slutt, og du kan lese litt mer på fvn.no. Det var en flott avslutning, og alle besto. Personlig mener jeg dette er en veldig bra form for praksis.

At det er forskjell på teori og praksis kan vi skrive under på alle sammen. Vi hadde godt av å få prøvd oss på denne måten. En ting som slo meg i løpet av perioden er at det i tillegg er stor forskjel på praksis og praksis. Dette følte jeg som mye mer ekte en de vanlige praksisperiodene. Jeg tror likevel noen av oss vil få en liten overaskelse når vi skal ut i arbeid, for det var tross alt tilrettelagt en del for oss.

I et litt forvirret øyeblikk lovet jeg å legge inn noen betraktninger om skoleovertakelsen. Her kommer derfor en liten erfaring om det å ha for mange baller i luften:

Poj og Marin er ganske gode til å sjonglere. På taket utenfor lærerværelset tok de meg i lære, og jeg fant ut at dette gikk jo ganske greit med litt øving. Det som ikke gikk var å prøve med fire baller. Jeg måtte rett og slett melde pass.

Når det gjeldet skole er jeg er av typen som ofte har et par baller i luften samtidig, faktisk trodde jeg et øyeblikk denne siden inngikk i et studie jeg tar i Web 2.0. Dermed er vi ved sakens kjerne, nemlig for mange skoleprosjekter på en gang. Web 2.0 er et spennende fag jeg regner med noen tar neste år også, så her er et par råd til dere som tar flere fag. Sjekk om beskjedene dere får stemmer og ikke stol på alt. Vi ble lovet samarbeidstid i praksisen, men det fikk vi ikke. Eksamensinnleveringen ble dermed litt trøblete og uten tid til felles samarbeid. I tillegg skulle vi levere to artikler og en gruppeoppgave i PBL like etter praksis. Fire baller i luft på en gang ... det går kanskje med litt trening og en vennligsinnet familie.


"It ain't over till it's over" Yogi Berra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar